Khamis, 15 Disember 2011

Ulasan Jurnal Artikel

Tajuk: Sikap guru Bahasa Melayu terhadap penggunaan teknologi maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pengajaran di Sekolah-sekolah Rendah di Bintulu, Sarawak.

Artikel ini membincangkan tentang sikap guru-guru Bahasa Melayu yang mengajar di SK dan SRJK di bahagian Bintulu terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pengajaran. Pengkaji juga mengkaji hubungan sikap dengan kemahiran guru-guru Bahasa Melayu dan juga sikap penggunaan ICT berdasarkan jenis sekolah dan kursus ICT yang pernah dihadiri oleh guru-guru tersebut. Dapatan kajian menunjukkan hubungan yang positif, namun tahap pengetahuan dan kemahiran guru-guru Bahasa Melayu masih rendah. Walaubagaimanapun terdapat perbezaan yang signifikan antara sikap guru-guru yang pernah menghadiri dan tidak pernah menghadiri kursus berkaitan ICT.

Untuk maklumat lanjut, anda bolehlah berkunjung ke alamat berikut: http://journalarticle.ukm.my/143/1/a.pdf

2 ulasan:

  1. kalau ndak belajar teori ict.. memang susah mahu buat praktikal.. nasib baik ada kelas it sem ni.. boleh cairkan otak yang beku

    BalasPadam
  2. Masih ramai guru-guru yang kurang mahir dalam menggunakan ICt dalam P&P.. tranformasi ICT know-how dalam organisasi perlu jadi amalan..

    BalasPadam

Waktu Solat